2016-06-28

A Gyatlov-csoport esete

Egy téli estén bukkantam rá a Gyatlov-incidens körül kialakult találgatásra ebben a cikkben, és már nem emlékszem, hogy hogyan jutottam el a poszthoz, arra viszont igen, hogy éjszakába nyúlóan olvasgattam a kommenteket, amíg nem maradt olyan testfelületem, amelyen ne alakult volna ki libabőr, és teljesen a történet hatása alá kerültem. Azért azt vegyük észre, hogy a konteók lényege az, hogy minél több érvet sorakoztassanak fel egy-egy hihetetlennek tűnő magyarázat mellett. Az ufók mindig képbe kerülnek valahogy, akárcsak az orosz titkosszolgálat, meg a helyi törzsek. Donnie Eichar viszont ellátogatott a helyszínre, és tényekre alapozva írt egy könyvet, és ahelyett, hogy belemagyarázásokkal pörgetné tovább az összeesküvés-elméletekre felkészült agyunkat, elénk tárja a történteket, mindezt úgy, hogy egy csomó kutatómunkát végzett, és több érintettel is beszélgetett személyesen. 



A fent linkelt cikkben elolvashatjátok, hogy mi történt 1959-ben, de néhány mondatban én is vázolom azért az esetet. 1959 januárjában egy 9 egyetemistából álló társaság (2 lány, 7 fiú) elindult túrázni a hegyekbe, Igor Gyatlov vezetésével. Később csatlakozott hozzájuk még egy ember, illetve egy fiú az eredeti társaságból az utolsó településről visszafordult betegség miatt. Mivel a társaság megjelölt időpontban nem tért vissza, felderítőcsapatot küldtek utánuk, és hosszas kutakodás után megtalálták a holttestüket a hegyen, két különböző helyszínen, illetve a szétszabdalt sátort. A holttestek már önmagukban rejtélyesek voltak, nem véletlenül találgatnak annyit az esettel kapcsolatban. A fő kérdés nyilván az, hogy mi történt ezzel a kilenc emberrel, de talán a legfontosabb kérdés, hogy miért hagyták el egyik éjszaka a biztonságot nyújtó sátort, amikor kint mínusz 30-40 fok volt és tombolt a szél. 

Eichar elment hát Oroszországba, és felkereste a Gyatlov-alapítvány vezetőjét, aki sokat segített neki a kutakodásban, például összehozta az egyetlen túlélővel, Jurijjal, aki visszafordult a betegsége miatt. A könyv elég sok lényegi információt tartalmaz, például a túranapló részleteit, illetve jó minőségű fényképeket, amelyeket a csapat készített a kirándulás során.

Az utolsó kép
Igazából van egy óriási különbség a konteós poszt és a könyv között: míg az előbbi a lehetséges verziókat gyűjti össze, és a mellettük szóló érveket, addig Donnie Eichar azt vizsgálta, hogy melyik elmélet hol bukik meg. Nem arról szól a könyv, hogy romba döntse a teóriákat, hanem hogy a tényekre koncentráljon, és ne töltsük ki a réseket képzelt infókkal.

Innentől SPOILER, ha el akarjátok olvasni a könyvet, és szeretnétek izgulni, ne olvassátok el a következő részt!

A következtetést csak a könyv vége felé vonja le a szerző. Gyakorlatilag az összes lehetséges verziót kizárja: a lavinát, a fegyverkísérleteket, az ufókat, a manysi törzsek támadását, meg még több másik verziót. A végén ott áll tanácstalanul, hogy most akkor mi értelme volt az egész kutatásnak, ha úgysincs megoldás. Aztán tovább olvasgat, utánanéz különböző időjárási jelenségeknek, és felcsillan a remény, mert ott van a szél. Meg az infrahang. A konteóblogos kommentek között találkoztam már az infrahanggal, de nem ebben a "véletlen" formában. Eichar kutatókkal együtt kezdte vizsgálni ezt a jelenséget, amibe én most nem akarok belemenni, olvassátok el a könyvet, ha érdekel titeket, mert nagyon izgalmas ez a része is. A lényeg, hogy az infrahang - akárcsak az ultrahang - az emberi fül számára nem hallható, azonban érzékelhető, és pánikszerű reakciót vált ki az emberekből, ezt kísérletek és kutatások is alátámasztják. Eichar szerint tehát a túrázók a szél által gerjesztett infrahang miatt menekültek ki a sátrukból, aztán amikor a jelenség elcsitult, már késő volt.

SPOILER VÉGE

A könyvet egy nap alatt faltam be, képtelen voltam letenni. Biztos vagyok benne, hogy Eichar kutatásába is bele lehet kötni, de nekem eddig ez a leghitelesebb anyag, amit olvastam a történetről. És tök jó, mert egyébként is szerettem volna valami horrort olvasni idén nyáron, és hát ennél jobbat nem is találhattam volna. A könyv vége felé már tényleg tiszta libabőr voltam, extra magas volt a pulzusom, hát még amikor a macska épp megtalálta a legzörgősebb játékát az asztalkámon, és hatalmas csörömpöléssel a földre rántotta. :D


Valamilyen különös oknál fogva rá vagyok kattanva az Oroszországban játszódó non-fictionökre, eddig a Szibériai anzikszot és A tigrist olvastam, mindegyiket nagyon szerettem, és most már a Halálhegy is beállhat a sorba.

Donnie Eichar: Halálhegy
Park Kiadó, 2016
Fordította: Szieberth Ádám

16 megjegyzés:

  1. és az infrahang magyarázat lehet a belső sérülésekre is, amik kívül nem látszódtak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, arra nem, de a sérüléseknek nem kerít akkora feneket a szerző (legalábbis emlékeim szerint). Asszem bordatörésekről volt szó, amit okozhatott a fagy is, illetve hogy estek egy nagyot ott a vízmosásba, bár őszinte leszek, erre annyira nem emlékszem. De a fagyott víz akár belülről is szétrepeszthette a bordákat. Az egyik lány hiányzó nyelve meg lehet szimpla bomlási folyamat.

      Törlés
    2. aha, értem. én is olvastam anno a konteót, és nekem a sérülések voltak a legfurcsábbak. (és ha a boncolási jegyzőkönyvből eltűnnek oldalak, attól minden még furcsább lesz.:D)

      Törlés
    3. meg az is érdekes, hogy azóta nem volt infraszél? vagy ez milyen gyakori jelenség?

      Törlés
    4. Amúgy talán az a legreálisabb megközelítés, hogy vannak elhallgatott információk, amelyek aztán tényleg simán megoldják az ügyet, de ennyi infó birtokában ez a verzió még egész hihetőnek tűnik.
      Nem tudom, hogy a sérüléseket illetően mi kamu és mi valós, a könyvben is szerepel néhány "mítosz", amiről aztán kiderül, hogy mégsem úgy volt, aztán hogy ki mond igazat, azt már tényleg sosem tudjuk meg.

      Törlés
    5. Ja, bocsi a másodikat most látom.
      Az infrahang attól keletkezik, hogy a szél egy megfelelő formájú felülettel érintkezik, a kutatók megvizsgálták ezt a hegyet, ill. a formáját, és ez elvileg tökéletesen alkalmas arra, hogy ilyesmi kialakuljon. Szerintem amúgy nem járnak ide olyan gyakran, hogy lehessen észlelni. Viszont ezek az amcsi kutatók az USÁ-ban is tapasztaltak ilyet, szóval elvileg létező jelenség, de arra nem emlékszem, hogy mennyire gyakori. (A végén már nagyon be voltam pörögve, szerintem elolvasom újra ezt a fejezetet.:D)

      Törlés
  2. Nem bírtam ki, elolvastam a spoilert is. :) Nagyon rejtélyes és különös marad ez az egész akkoris, mert az emberben valahogy megragad a többi konteó, a találgatások... Ez a magyarázat lehet hogy előfordulhatott, de olyan sok a gyanús körülmény. nekem is rémlik a sérülések leírása, ahogy Nimának, azok külön megragadtak. De persze nagyon sokszor a legegyszerűbbre kell csak gondolni és az a megoldás.

    Tök jó, hogy írtál róla! :) :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Végül is nem akkora spoiler, mégiscsak egy nonfictionről van szó. :)
      Igen, persze van egy csomó adalék, amivel nem nagyon lehet mit kezdeni, mindig lesz valami olyan részlet, ami miatt egyik megoldás sem lehet teljes. Meg ahogy elnézem, a szóbeszédben is elterjedt pár baromság, olyan apróságok, amelyek még rejtélyesebbé teszik az egészet, de legalább nem igazak :D (elvileg)

      Törlés
    2. Meg egy idő után már szinte nem is tudjuk, hogy mi az, ami csak a szóbeszédben terjedt el esetleg, és lett belőle nagyobb valami, holott nem is igaz...
      Azért érdekes dolgok ezek. Szeretem a hasonló konteókat.

      Törlés
    3. A másik nagyon para, amitől ugyanígy kivagyok, az az a liftes sztori, amikor valami szálloda liftjében tök furán viselkedett egy ázsiai lány, aztán utána eltűnt és napokkal később megtalálták a víztartáyban... :/ Szörnyű, meg az is, hogy az ilyenekre rápörgök.

      Törlés
    4. Jaja, emlékszem arra is, én is olvastam róla. Tényleg nagyon ijesztőek és borzalmasak tudnak lenni, de az embert viszi a kíváncsisága.

      Törlés
  3. Érdekes ez az egész eset, szeretem az ilyen megmagyarázhatatlan rejtélyeket én is. Én is elolvastam a spoilert, és bár reálisnak hangzik, de szerintem ennél tuti valami bonyolultabb dolog történt. De talán lehet az a legjobb, ha sose tudjuk meg az igazat, lehet azt nehezebben viselnénk el...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, amúgy szerintem is az a reális, hogy valami bonyolultabb dolog a megoldás, csak nyilván nincs a birtokunkban ehhez elég infó. Viszont a rendelkezésre állók mellett ez egy észszerű magyarázatnak tűnik, és annyira nagyon nem is kegyetlen, mármint a többi lehetőséghez képest.

      Törlés
  4. Most fejeztem be... hát nagyon tetszett :D. Bár én is kicsit úgy látom, hogy ez igen, egy ésszerű, tudományos magyarázat, de azért az összeesküvős-elméleteket kedvelő felem még nem tudja elfogadni, hogy csak "ennyi"... :).
    De rendkívül élveztem olvasni!
    Köszi ezt a kedvcsinálót is :), hatásosak, mert az elmúlt két hónapban több könyvet olvastam ki, mint máskor egy év alatt :D.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett neked is! :) Nekem ez a magyarázat is egy kicsit nyakatekert, de végül is elfogadható. És persze simán lehet, hogy valami sokkal rosszabb dolog áll a háttérben. :/

      Akkor legalább helyettem is olvasol! :D Tök jó, hogy így megjött a kedved hozzá. :)

      Törlés
  5. Nagyon köszönöm Neked ezt a posztot! A múltkor megláttam a boltban a könyvet, és biztosan tudtam, hogy megveszem. Aztán a barátom azért beszélt le róla, hogy még mielőtt megveszem olvassam el a Konteo könyvében az erről szóló fejezetet, és aztán döntsem el, mégis megveszem e. Bevallom, nem tettem, mert nem akartam, hogy befolyásoljon, és a spoilert is átugrottam, mert biztosan el fogom olvasni! Nagyon köszi, hogy írtál róla!

    VálaszTörlés