2013-10-10

A 2013-as irodalmi Nobel-díj nyertese Alice Munro

Ha nem tolták volna mindenhol az arcomba a legesélyesebb írók listáját, valószínűleg nem érdekelt volna ennyire a hír, hogy ki kapja idén a Nobel-díjat, főleg, hogy az elmúlt két évben díjazottakról korábban még nem is hallottam. Tudom, erre nem kellene büszkének lennem (nem is vagyok az), meg arra se , hogy nem olvastam eddig túl sok Nobel-díjas szerzőtől. Egyes műveket olvasva meg csak bámultam magam elé, és azt kérdeztem magamban, hogy ő miért kapott??? (Nem, nem a Sorstalanságra gondolok.)

Idén a Svéd Akadémia Alice Munro kanadai írónőnek adta a díjat, akit az indoklásban a kortárs novella mesterének neveztek. Kár, hogy nem fogadtam, mert rá tippeltem - igaz, éjjel még Oates szerepelt az álmomban nyertesként. Viszont reggel elgondolkoztam, és hát Munro kora, egészségi állapota meg a tény, hogy a közelmúltban a visszavonulását tervezgette elég okot adott nekem arra, hogy rá tippeljek. Jövőre akkor ezek szerint Philip Roth lesz a nyerő. 


Alice Munrótól még nem olvastam, vagyis jó pár évvel ezelőtt elkezdtem az Asszonyok, lányok életét, aztán valamiért nem jutottam benne sokáig. Természetesen most már igazán kíváncsi lettem, brace yourselves, a molyon jönnek majd az alicemunrós olvasások! 

Magyarul megjelent könyvei: 

Lives of Girls and Women (1973), Asszonyok, lányok élete (2007)
The Love of a Good Woman (1998), Egy jóravaló nő szerelme (2008)
Hateship, Friendship, Courtship, Loveship, Marriage (2001), Szeret, nem szeret - Kilenc történet(2006)
Runaway (2005) Csend, vétkek, szenvedély (2007)
Too Much Happiness (2009), Mennyi boldogság! (2011)

A kötetek a Park Kiadó gondozásában jelentek meg. 

Mit szóltok a döntéshez, ti kire tippeltetek vagy kinek drukkoltatok? (Én persze Murakaminak, de kizártnak tartottam, hogy nyerni fog.) Olvastatok már Alice Munrótól valamit?

8 megjegyzés:

  1. Nem hittem volna, hogy ő fog nyerni.
    Szégyenszemre még nem olvastam tőle semmit, pedig évekkel ezelőtt vettem meg a Csend, vétkek, szenvedély-t.:$

    VálaszTörlés
  2. Még én sem olvastam tőle semmit, pedig nem is olyan rég már a kezembe vettem a Mennyi boldogság!-ot, de aztán visszatettem, nem volt hozzá hangulatom. De akkor hamarosan pótolnom kell ezt a hiányosságomat is.

    VálaszTörlés
  3. Szégyenszemre én még nem is hallottam róla - de már beszereztem az Asszonyok, lányok életét :D

    VálaszTörlés
  4. Jólvan lányok, akkor húzzunk bele :D
    Én a novellákért alapjáraton nem vagyok oda, úgyhogy szerintem az Asszonyok, lányok életével kezdem majd.

    VálaszTörlés
  5. Megalapítjuk az Alice Munro Olvasóklubot:D

    VálaszTörlés
  6. Oké :D Én szeretem a novellákat, szóval már kíváncsi vagyok (csak tudjátok: túl sok könyv és kevés idő :D)

    VálaszTörlés
  7. Én nagyon örülök neki, szerintem gyönyörűen ír, nagyon okos, érzékeny, női (nem feminista, női) prózája van - három könyvéről írtam ;) De azt javaslom, ne az Asszonyok, lányok életével kezdjetek, a novellái jobbak (a regény se rossz, sőt, de jobban áll neki a rövid, tömör fogalmazásmód).

    VálaszTörlés
  8. Csinálhatnánk egy körbeposztot OKK módra Munróból. Akár nem is muszáj ugyanazt a könyvét olvasni. (Meg persze egyáltalán nem is Muszáj ilyet csinálni, csak gondoltam, ha a Monte Cristót legyűrtük... :D)
    Ilweran: már előjegyeztettem a regényét a könyvtárban, meg amúgy sem v jövök ki jól a novellákkal, de ha így ajánlod, akkor megpróbálkozom azokkal is!

    VálaszTörlés